دو نکته مهم از مراقبت گوش و شنوایی

👂 دو نکته مهم در پیشگیری از آسیب شنوایی و گوش

پرهیز از مواجهه با صدا های بلند

صدای بلند بیشتر صدا های انفجاری و کوبه ای مثل تیراندازی و چکش کاری یا حتی صدای موسیقی به خصوص موسیقی بیس دارهستند که باعث ضربه صوتی به گوش می‌شوند.
شاید شما هم این تجربه رو داشته باشید که اگر در مکانی در معرض صدای بلند قرار می‌گیرید بعد از ترک اون مکان و رفتن به جای ساکت تر گوش هایتان سوت می کشند. بله متاسفانه این سوت کشیدن گوش یا به اصطلاح وزوز گوش درد بسیاری از افرادی هست که متاسفانه حتی بیشتر از کم شنوایی اذیت شان می کند.
این وزوز گوش یک نشانه از ورود ضربه صوتی به عصب شنوایی است که بیشتر اوقات همراه با کاهش شنوایی حسی-عصبی است.

هر چند در شروع، کاهش شنوایی توسط خود فرد احساس نمی‌شود و شاید تصادفی حین ارزیابی شنوایی توسط شنوایی شناس تشخیص داده شود ولی در صورت نادیده گرفتن و در معرض صدای بلند قرار گرفتن این افت به سایر فرکانس ها سرایت می کند و چه بسا فرد با گذشت زمان نیاز به سمعک را احساس کند.

عدم استفاده از گوش‌پاک کن 

بله درست خوانده اید؛ گوش‌پاک کن! یک جمله معروفی بین متخصصین این حوزه است که میگن: گوش ها رو فقط باید با آرنج خود تمیز کنید.
این جمله به نوعی این منظور رو میرسونه که افراد اجازه ندارند با هر چیزی که دم دست‌شان هست برای تمیز کردن گوش استفاده کنند. شاید جالب باشه براتون که بسیاری از خارش ها و عفونت ها به دنبال همین دستکاری کردن گوش ظاهر می‌شوند.
همیشه به خاطر داشته باشید که خود گوش با ترشحات طبیعی خود محیط کانال گوش را سالم نگه می‌دارد و حین رشد پوست کانال و حرکت فک حین غذا خوردن این جرم ها به بیرون رانده می‌شوند.
و فردی که به گمان خودش دارد گوش خودش را تمیز می‌کنداگر نصف جرم کانال را خارج کند مابقی را ناخواسته به سمت پرده گوش و قسمت عمیق تر کانال گوش هُل می‌دهد.

موفق باشید؛
ادیولوژیست سعید صلاحی نیارق

دیدگاه‌ها